Strandhoppen over de grens.. Uruguay tot Brazilie - Reisverslag uit Punta del Este, Uruguay van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu Strandhoppen over de grens.. Uruguay tot Brazilie - Reisverslag uit Punta del Este, Uruguay van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu

Strandhoppen over de grens.. Uruguay tot Brazilie

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina & Ferdi

13 Januari 2014 | Uruguay, Punta del Este

Welkom in Uruguay! Het land waar de supermarkt nog duurder is dan de gemiddelde lunchroom in de PC Hooftstraat.... Iedereen had ons bang gemaakt met Brazilie, maar dit had niemand gezegd. Uruguay klinkt ook helemaal niet duur. Maar niks is minder waar! Gelukkig is het slechts een tussenstop, er is namelijk vrij weinig te zien in dit land.

We zijn vanmorgen aangekomen in Punta del Este, aan de zuidkust van Uruguay. De regen komt met bakken uit de lucht. Toch best jammer aangezien dit DE badplaats is haha! Met deze regen lijkt het vooral op Zandvoort. Maar we zijn er drie nachtjes dus er komt vast nog wel een zonnetje door!
Om onszelf te troosten zijn we pannenkoeken gaan eten. Helaas vond Ferdi een stukje plastic in de zijne. Gelukkig kreeg hij een nieuwe en evenlater kregen we al het geld terug. En toen we nog wat drinken wilden bestellen stond de serveerster erop dat we niet betaalden. Dat is dan weer een goedkope meevaller;). Morgen weer?

De tweede dag was het prachtig weer:), dus konden we een leuk wandelingetje maken over de boulevard van het schiereiland. Het oostelijke gedeelte ligt helemaal vol met mosselschelpen. Sommige mensen gaan in de enorme bergen nog op zoek naar dichte mosselen. Aan de westkant is de haven die vol ligt met dure zeilboten en grote jachten. En.. er is een vismarkt. Toen we over de steiger liepen, begon de visboer net met het leeghalen van een meterlange vis. De vis ging vervolgens als geheel in een zak en werd verkocht haha! Ook heel leuk was de zee olifant de nog even kwam buurten in de haven. Die weet vast dat er af en toe wat lekkers te halen valt;). Ten slotte kwamen we uit bij de ´hand´ de uit het zand steekt op Playa Brava. Een monument voor drenkelingen, omdat de vingertoppen als laatste te zien zijn als iemand verdrinkt.
In de middag hebben we een ander gedeelte van de stad bezocht, La Barra. Hier is het strand net iets mooier en niet langs een boulevard maar achter de duinen. En van al de vis kregen wij ook zin in vis... Sushi tijd! (met korting van het hostel:)).

We hebben ook weer een keertje een fiets gehuurd. Hiermee zijn we naar Punta Ballena gefietst. Veel stoplichten en weinig fietspaden maar we hebben het overleefd. De eerste afslag van de grote weg hebben we daarom maar genomen en de leidde ons naar Playa Grutas. De naam zegt het al, het strand bij de grotten. En ook hele hoge golven! Na een poging tot surfen op zo´n golf was Ferdi helaas wel een zonnebril armer en een schaafwond rijker.. Om naar het uitkijkpunt van Punta Ballena te gaan moesten we omfietsen óf de heuvel over. We kozen voor optie 2:). De terugweg was namelijk al lang genoeg! We zijn ook nog even langs de haven gefietst om vis te halen op de markt. Heerlijk gekookt op onze laatste avond in Uruguay!

Vrijdag hebben we namelijk de nachtbus gepakt naar Brazil lalallalalala! En op zaterdag, alweer mijn 100e dag van deze reis, kwamen we aan in Florianopolis. Hier moeten volgens de gids, en volgens heel veel Brazilianen, de mooiste stranden van het land zijn. Dus wat gingen wij doen, juist naar het strand! Een kwartiertje lopen, maak daar maar een Zuid-Amerikaans kwartiertje van, 25 min dus;). Maar toen we er waren bleek het strand Praia Campeche prachtig. Een hele brede baai met duinen en op de achtergrond de groene jungle. En het water was heel verkoelend.. brrrr.. En opnieuw hoge golven!

Het is trouwens behoorlijk overschakelen van Spaans naar Portugees. In schrijftaal is er nog wel enige overeenkomst met Spaans. Maar als ze gaan praten lijkt het meer op Zweeds... en dan heel zeurderig uitgesproken. Zo wordt twee [doiiiiiiis] en chau [chauauaua]. Het klinkt dus nergens naar haha;).

En ook Brazilie kent zijn tropische regenbuien. Helaas de tweede dag wat regen. Een goede dag om de bus te pakken naar het centrum. We zijn langs de brug gelopen die Floripa verbindt met het vaste land. En bij toeval kwamen we langs een park, midden tussen de catedraal en winkels, waar bomen stonden van wel meer dan 100 jaar oud, waaronder een enorme vijgenboom.
Toen het aan het eind van de dag wat opklaarde zijn we naar een ander deel van Floripa gegaan. Jemig wat is het weer groot zeg! We zijn dus naar Barra Lagoa gegaan. Aan de ene kant ligt een groot meer waar je kan kanoen, suppen en waterfietsen, en aan de andere kant ligt de zee. Hier waren ook veel winkeltjes (nieuwe zonnebril en slippers voor Ferdi en voor mij een bikini:)) en leuke strandtentjes. Lekker eten op het strand dus.. De ober raadde garnalen in cream cheese aan. Dit omdat garnalen de specialiteit waren en daar veel worden gevist, en de kaas omdat wij hollanders dat natuurlijk lekker vinden. En natuurlijk een lekkere Caipirinha erbij, DE cocktail van Brazilie!

Volgende stop is het Pantanal, een oerwoud gebied van west Brazilie! Kijken of we wat jaguars en krokodillen kunnen spotten:).

Leuke weetjes:
* Bij de Uruguayaanse grens hoef je ook de bus niet uit.. En geen tassencontrole..
* In La Barra is een soort achtbaanbrug voor extra kriebels in je buik hihi..
* In de bus naar Brazilie hadden ze whiskey.
* Florianopolis ligt op een eiland, Santa Catarina.
* Havaianas zijn hier te koop in elke supermarkt en andere winkel, voor zo´n 7 euro (in NL 20?)
* De helft van de groenten in de winkel kennen wij niet. Zo hebben we chuchu gegeten, een variatie op de courgette.
* De buskaart-verkoop-meneren in de bus werken in korte broek.
* De dagen in het Portugees zijn heel makkelijk: Maandag = segundo, Dins = 3e, Woens = 4e etc. Zaterdag en zondag zijn wel sabado en domingo zoals in het Spaans.

• 15 Januari 2014 - 16:56

Marga:

Zo, dat is weer een heel ander verhaal, maar wel mooi weer. Wat zijn havaianas? Klinkt als sigaren....
    Dat portugees is inderdaad heel lastig om te begrijpen, ik luister weleens naar Spoorloos, wanneer ze in Brazilie zijn. Af en toe hoor je Spaanse woorden, maar verder is daar helemaal niets van te maken.
    Nou ja, met handen en voeten en met Engels kom je een heel eind, lijkt me.
    Jammer van die bril! Was dat geen souvenir uit New York?
    Veel plezier nog!xxx

• 19 Januari 2014 - 02:15

Gerard:

Fietsen? Vast weer een idee van Ferdi en dan moet het natuurlijk flink sportief zijn. Heeft hij de heuvel niet 2 keer gedaan in de tijd dat Selina er een keer over deed? ;-)
    Dat van die bus met whiskey zou zelfs mij in de verleiding kunnen brengen van het openbaar vervoer gebruik te gaan maken . . . Zal het opsturen naar de idee-en bus!

Lots of funs, Gerard