Wildlife spotten in Pantanal & Bonito - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu Wildlife spotten in Pantanal & Bonito - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu

Wildlife spotten in Pantanal & Bonito

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina & Ferdi

20 Januari 2014 | Brazilië, Bonito

Na onze eerste nacht aan de rand van het Pantanal gebied, in Campo Grande om precies te zijn, werden we gewekt met de woorden ´Wow, wat een lekker ontbijt!´. De avond ervoor waren we nog de enige in het hostel, dus we waren blij verrast; Nederlanders?! Bleken er vier Nederlandse meiden aangekomen te zijn die met ons, en nog een koppel uit Dubai, Pantanal gingen in trekken.
We moesten vanaf Campo Grande nog 5 uur rijden met een busje en daarna nog een half uur met de jeep. Maar in de jeep begon het al goed, bij het eerste meer lag er al een kaaiman aan de rand. Ook bij de Santa Claira lodge, ons verblijfadres, liepen overal dieren rond. Binnen een uur hadden we al blauwe papagaaien, vogeltjes met een rode sik, een tukan en stekelvarkens gezien! En we waren nog niet eens op expeditie...

Op dag 2 stond veel op het programma. Om half 8 in de ochtend zijn we op pad gegaan voor de boottocht. De grote boot was de dag ervoor stuk gegaan, dus er werd door Tom onze gids een provosorisch nieuw bootje gemaakt. Lees: twee boten werden aan elkaar vast geknoopt. En dan te bedenken dat we gingen varen om kaaimannen te spotten! En die hadden we gezien:). Sommige lagen aan de kant, andere in de rivier met net hun ogen boven water. We hebben zelfs otters gezien, wat nogal speciaal blijkt in deze tijd. Dat kwam vast door de otter lokroep die Tom na kon doen haha!
Na een stukje varen moesten er pirana´s gevangen worden. Er ging een stukje rauw vlees aan de hengel, hengel in het water, en 2 seconde later zat er al eentje aan. En door die tandjes wil je echt niet gebeten worden. Tom haalde een tak van de boom, spieste de vissen eraan en ging de kaaiman voeren. Hap, de halve tak en vis weg! Maar wel spectaculair en iedereen nog veilig in de boot :).
In de middag hadden we alle tijd om te lunchen (er werd voor ons gekookt!) en even af te koelen in het zwembadje. Om half 4 vertrokken we voor deel 2 van de dag. We waren nog geen 10 min onderweg met de jeep en we werden overgoten met een zomers regenbuitje, oftewel stortbui! De regenjas hielp voor 5 min, maar daarna werden we allemaal toch wel echt nat. Gelukkig is het hier altijd plaatselijk en was het hartstikke droog op de plek van onze jungle wandeiing. We hebben vanalles gezien, blauwe, rode en groene papagaaien, coati´s, een aapje met een baby en heeeeel veeeel muggen. Ook kwamen we leuke planten tegen. De shy-plant bijvoorbeeld, die z´n bladeren intrekt als je ´m aanraakt. Ook is er een wurgboom, die draait zichzelf met de takken helemaal om de palmbomen, die uiteindelijk dood gaat. En het hoogtepunt :p, een vrucht waarvan het sap perfect beschermt tegen muggen! Een probleem, het wordt na een tijdje donkerblauw op je huid. En dat hebben we gezien bij de Nederlandse dames die beer 4x en caipirinha op hun arm hadden geschreven!
Op de terugweg werd het donker en kwamen de nachtdieren tevoorschijn, tarantula´s bijvoorbeeld, de enorme spinnen. Als vergelijking: zo groot als een iPhone 4. En nu bleken de meren ook vol te liggen met wel 100 kaaimannen, alle ogen lichten op als je erop scheen, wowww. Maar helaas geen jaguar gespot, kwam het door de regen?

De derde dag hebben we in de ochtend een paardrijtocht gehad. Jaja Ferdi en Selina alweer op een paard haha. We zijn door de begroeide vlaktes gereden naar een meertje. Bij terugkomst konden we nog gezellig mee lunchen en was het alweer tijd om naar onze volgende bestemming te gaan, Bonito. Een flinke reis nog, jungle uit met de jeep, stukje met de bus, en dan opgehaald door de meneer van het hostel in Bonito. Wel heel erg goed geregeld door dezelfde organisatie :).

Bij aankomst in Bonito hebben we meteen plannen gemaakt voor de volgende dag. We gingen naar de grot ´Gruta Lago Azul´. Nadeel: we moesten om 6.20 al vertrekken, want dat waren nog de enige vrije plekken. Voordeel: we konden twee keer ontbijten. Omdat het ontbijt nog niet zo vroeg begon mochten we het keukentje in waar alles voorbereid werd om alvast iets te pakken. Hostel Carino´s is beroemd om z´n ontbijt, en we weten nu waarom! Wow, broodjes, beleg, cake, sapjes, fruit, en nog veel meer en er ging ook nog meer de oven in! En toen we terug kwamen van de grot vroeg ze of we nog wat wilden... graag haha!
Maar, de grot dus.. We moesten eerst naar beneden wandelen, de grot lag namelijk zo´n 80 m diep. Het was ontzettend mooi om te zien, want de ochtendzon scheen precies de grot in. Deze week in januari schijnt ook de beste tijd te zijn rond 8 uur in de ochtend, alles is dan verlicht. En laten wij nou net op dat tijdstip beneden zijn:). En dan zie je ook meteen waarom de grot Lago Azul heet, een prachtig blauw meer ligt beneden in de grot omringd door alle stalagmieten en tieten.
Na een klein powernapje waren we klaar voor activiteit 2 van vandaag, snorkelen bij Barra do Sucuri. We kregen een mooie wetsuit aan, schoentjes, snorkels natuurlijk en gingen in een bootje de rivier op. Het idee was om stroomopwaarts te roeien en dan terug te drijven met de stroming. We hadden bij het hostel een onderwatercamera meegenomen dus konden tijdens het drijven leuke foto´s maken van de vissen die we zagen. Het water is hier zo ontzettend helder, lijkt uit de kraan te komen.
Eenmaal terug in het hostel kwamen ook de Nederlandse meiden aan in Bonito, hereniging! Dus lekker samen een pastaatje gemaakt en naar Taboa, DE bar van Bonito, geweest. Er was leuke live muziek en lekkere caipirinha´s, een goede combi voor gezelligheid.

Na een ochtendje uitslapen, het was tenslotte zondag, zijn we op de fiets naar Balneario Municipal gegaan. Een soort openbaar strandje aan de rivier. Even uitrusten voor de nacht die ging komen.... Met de bus terug naar Campo Granden en vliegen naar Rio midden in de nacht, met overstap! Maar liever dat dan 30 uur of meer in de bus haha.

Ons volgende verhaal, en waarschijnlijk ook laatste verhaal, komt dus uit Rio de Janeiro:)! Een superleuk gebied om de reis te eindigen denk ik zo..

Leuke weetjes:

* In Brazilie gaat werkelijk alles in de frituur... empanadas, kaasbroodjes etc.
* In Pantanal is het weer een uur vroeger dan in Floripa..
* In Campo Grande hebben we onze eigen mango geplukt!
* Het logo van Santa Clara is een papagaai die vaak op bezoek komt (om koekjes te halen)
* Het bekendste chips merk is hier Ruffles, wat voor ons meer klinkt als een scheet.
* Er mogen maar 45 mensen tegelijk in de grot en 300 per dag.
* De duikbrillen werden gepoetst met een plantje tegen het beslaan. Dat is een betere methode dan iedereen in de bril laten spugen;)
* Meer dan de helft van de Brazilianen kan niet zwemmen.. Zelfs de grootste stoere kerel gaat met zwemvest het water in.

• 28 Januari 2014 - 16:50

Marga:

Wauw, wat een spannende reis weer! Vanuit een warme kamer in Nederland is dat haast niet te begrijpen. Dat is straks ook niet makkelijk in een powerpointje te vatten...
    Nog even en dan zien we jullie weer, tot zaterdag:)