Kerstmis in Salta! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu Kerstmis in Salta! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu

Kerstmis in Salta!

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina & Ferdi

25 December 2013 | Argentinië, Salta

(He he eindelijk weer een computer!)

Na onze avonturen in Bolivia zijn we dezelfde dag nog met jeep 2 op weg gegaan naar San Pedro de Atacama in Chili. Bij ons eindpunt van de tour, Uyuni, was namelijk helemaal niks! En het regende... dus nog minder dan niks. Na een paar uur door de stortregen kwamen we aan in Villa Mar, onze slaapplek voor de avond. Helaas nog steeds geen warme douche :(. En opnieuw om 4 uur uit bed, maaaar om half 9 waren we bij de grensovergang van Bolivia naar Chili. De grens is hier letterlijk een gegraven geul haha! Het ging hier ook weer lekker op zn Zuid Amerikaans trouwens. Vanaf de grens moesten we met een bus Chili in, de jeep ging namelijk niet verder dan Bolivia. Maar er was geen plek meer in de bus, want we hadden zogenaamd het verkeerde ticket. Dus werd er een andere jeep geregeld. Als zei de chauffeur dat hij terug ging naar Uyuni. Weer een ander mannetje duwde ons een ticket in de hand van zijn bus, maar we moesten nog wel even wachten. Uiteindelijk zaten we dan toch in een bus naar Chili en was het nog maar een half uurtje rijden:).

In San Pedro de Atacama hebben we het hostel gekozen dat in onze reisgids beschreven stond met ´fluffy towels´ en verse jus bij het ontbijt. Dat hadden we wel verdiend na al die dagen zonder lekkere douche in Bolivia. De dag erna waren we weer helemaal fris en uitgeslapen en hebben we in de middag een tour gedaan naar Laguna Cerja. Dit meer is nog zouter dan de dode zee... lekker drijven dus! En toen we eruit kwamen waren we helemaal wit. Gelukkig had de gids flessen water voor een ´ducha Romano´. Daarna zijn we nog naar Ojos de Salar gegaan. Deze liggen bij de zoutvlaktes van Atacama, die wel een stuk minder wit is dan in Uyuni. De ojos (ogen) zijn twee bijna perfecte ronde diepe gaten met water. Het is gevormd door water dat als een soort tornado de grond in gaat. Vervolgens zijn we naar het zoutmeer gereden om de zonsondergang te bekijken. De gids had chips, koekjes en pisco sour (een bekend chileens drankje) meegenomen voor bij het mooie uitzicht :).

Na twee daagjes in San Pedro de Atacama zijn we in de bus gestapt terug naar Salta. Helaas kon dit niet in de nacht, omdat dan de grens naar Argentinie dicht is. Achteraf bleek het een heel mooi ritje door de bergen, dus was het niet zo heel erg. Ook zat er een ander NL stel achter ons in de bus, gezellig! We zijn onderweg de Salinas grandes overgestoken, het zoutmeer in Argentinie. Deze was heel mooi en glinsterend omdat de zon al vrij laag stond. Daarna kwamen we langs Purmamarca, over allemaal kleine kronkelweggetjes vanaf een de top van de berg. Hier ligt de Cerro de los siete colores, oftewel de berg met zeven kleuren. Ik weet niet of ik er 7 kon zien, maar het was in ieder geval prachtig.

In Salta hebben we een rustdagje genomen... En heel belangrijk, Ferdi is naar de kapper geweest. Maar zelfs met foto van hoe het moest worden heeft ´Jody Bernal´, zoals Ferdi hem noemt, er toch iets compleet anders van weten te maken. Maar laten we maar zeggen dat ie weer iets kan zien ;).

In eerste instantie wilden we een auto gaan huren om rond Salta wat plaatsjes te bezoeken. Helaas is de bij in begrepen verzekering een beetje raar opgesteld. Een risico van 2000 euro bij ´flipover´ vonden we nogal vreemd. Niet omdat we geen vertrouwen hebben in onze rijkunsten, maar meer omdat de gemiddelde Argentijn flink gas geeft. Dus uiteindelijk toch met de bus een uitstapje naar Cafayate. Bij aankomst was er een demonstratie, oftewel in brand gestoken autobanden en spandoeken bij de ingang van het dorp. En allemaal mensen en zelfs kinderen die er midden in gaan zitten, lekker in de kankerdampen.. Maar goed, de bus kon dus het dorp niet in, dus een stukje verder lopen.
Cafayate is het tweede wijngebied van Argentinie, ze zijn bekend om de witte Torrontes. Het leek ons dus weer een goed idee om een fiets te huren en naar een bodega te gaan. Maar eerst hebben we een bezoekje gebracht aan de geitenboerderij, Cabras de Cafayate. Alle geiten werden hier gehouden voor de melk en daar werd geitenkaas van gemaakt. Aan het eind van de rondleiding mochten we ook proeven :). Twee lekkere stukjes meegenomen voor kerst! De tweede stopplek voor vandaag was Bodega Piatelli. Hiervoor moesten we eerst een flink klim berg op afleggen. Door Ferdi ook wel vals plat genoemd. En op de terugweg bleek inderdaad drie kwartier berg op en 1 kwartier berg af! Maar de bodega was prachtig midden in de bergen en we hebben een heerlijke wijnproeverij gehad. En we konden het niet laten een flesje mee te nemen haha!

Terug in Salta hebben we een leuk hotelletje geboekt voor kerstavond en het kerstonbijt:) Het kan nog steeds niet tippen aan de brunch van oma maar ze hadden croissantjes! Op kerstavond hadden we een heerlijke hapjes maaltijd gemaakt, kaas uit Cafayate, wijn uit Mendoza aangevuld met lekkere andere tapas. Maar wat een drukte in de supermarkt, nog erger dan in NL. Gelukkig hoefden we niet te pinnen, daar stonden de rijen namelijk 3 ´winkels´ dik. En dan betalen ze alles contant in de winkel en die breng het weer naar de bank.... Handig!
Vandaag, op eerste kerstdag zijn we naar het park gegaan met een picknick. Mijn warmste kerst ooit! In de middag zijn we naar het vliegveld gegaan. Het zware leven van een backpacker gaat gewoon door met kerst! En het vliegticket naar Iguazu is vandaag nog 100 euro goedkoper dan morgen:). We blijven natuurlijk NL´ers haha..

Leuke weetjes:
* Bij de grensovergang naar Chili moest Ferdi´s tas open... Ze konden niks vinden.. Kwamen we er later achter dat er nog een aardappel in zat!
* Doe je zo je best om bustickets te kopen en allerlei info te vragen in het spaans, blijkt de vrouw achter de balie Nederlands.
* Kerstmuziek bij 35 graden klinkt heel raar.
* Na het zoutmeer is je zwemkleding als karton, je kan het zo rechtop neerzetten.
* In Arg is er elke dag wel ergens een demonstratie of staking.
* Drie minuten regen in Cafayate en je staat tot je enkels in het water.
* De geiten worden gemelkt met klassieke muziek op de achtergrond.
* Op weg naar de bodega zagen we een kerk die Fatima heet....
* In Cafayate hebben ze ijs met witte wijn smaak!
* Alle films op tv zijn Spaans nagesynchroniseerd.
* Alle restaurants zijn dicht op kerstavond.
* Er is hier geen tweede kerstdag.

• 12 Januari 2014 - 09:47

Marga:

Ach, wat leuk om weer te lezen! We hadden al wel het een en ander gehoord via Skype, maar je hebt het prachtig verwoord Selina!
    Wat de kapper betreft: Jody had Heersink wel overtroffen, in negatieve zin dus. Gelukkig is het haar van Ferdi weer aangegroeid wanneer jullie terug zijn, haha.
    Fatima, hm, dat is toch wel een bijbelse naam, welke heilige het precies is, weet ik niet, maar hier in de buurt is ook een Huize Fatima, daar werkt Annet van Paul. Het is een tehuis voor zwakbegaafden.
    Maar die zoutmeren en -vlaktes, die lijken me superinteressant. Vinden die de oorsprong in voormalige zeeen?
    Nou, nog maar lekker genieten in Brazilie, zeker van de temperatuur, want hier vriest het inmiddels,
    xxx!