Koudere dagen in Puerto Madryn & Bariloche - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu Koudere dagen in Puerto Madryn & Bariloche - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu

Koudere dagen in Puerto Madryn & Bariloche

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina & Ferdi

14 November 2013 | Argentinië, San Carlos de Bariloche

Hola! Dit keer een berichtje uit de koudere delen van Argentinie!

We zijn zaterdagochtend met een binnenlandse vlucht naar Trelew in Patagonie gevlogen. Veel mensen doen het met de bus.. zo'n 19 uur. Ons limiet ligt bij 16 uur haha... dus het was een vliegticket waard;)! Eenmaal aangekomen gingen we wel meteen weer in de backpackers stand. Op het vliegveld konden we een transfer naar Puerto Madryn nemen voor 100 pesos pp. Wij dachten; dit kan goedkoper! En inderdaad, met een taxi en een openbaar vervoer bus was het maar 50 pesos. Konden we weer meer geld uitgeven in Puerto Madryn, want alles is daar duur. Puerto Madryn is namelijk het plaatsje van de excursies... zelf is het nogal moeilijk om ergens te komen zonder bussen en met wegen vol kuilen!

Zondag hebben we een 11 uur lange excursie gedaan, maar het was het zeker waard! Met een busje zijn we naar Puerto Piramides gereden, het eerste plaatsje in het National Park Peninsula de Valdes. Aan de Golf Nueve gingen we, met zwemvest aan, een rubberboot op. Een best klein oranje opblaasbootje als je je bedenkt dat we walvissen gaan spotten van een paar ton. Maar het voordeel was dat we met dit bootje wel heel dichtbij konden komen! Verschillende walvismoeders en baby's, het is namelijk het babyseizoen, zwommen langs de boot. Een enkeling sprong zelfs uit het water en showde haar staart (zoals je altijd ziet op foto's in tijdschriften).
Na de walvistour reden we door naar de pinguins halverwege het schiereiland (Peninsula is namelijk spaans voor schiereiland). De pinguins kwamen onwijs dichtbij of lagen te slapen in een holletje van de berg. De volgende stop was Punta Cantor, een lang stuk strand met wel honderden zee olifanten. Op weg naar het strand moesten we oppassen voor slangen... Maar het enige wat wij tegen kwamen was een salamander:p. De laatste stop was Punta Norte, ook een strand vol met zee olifanten. In zee kon je soms orka's zien springen, maar helaas hadden wij niet zoveel geluk.
Vanaf het laatste punt moesten we weer 180 km terug naar ons hostel. De afstanden zijn hier zo groot! Je denkt een klein schiereilandje... maar nee hoor zo klein is het niet. Gelukkig was er op de terug weg ook veel te zien; lama's, konijntjes, hertjes, een ui, een stinkdiertje met babyl en struisvogels. De chauffeur had er oog voor en stopte om alles te laten zien :). Om half 8 waren we na een lange maar superleuke dag weer terug in ons bordjes hostel. Ferdi zal later in een verslag de bordjes nog even toelichten;).

De volgende dag konden we een beetje uitslapen (al moesten we volgens het bordje wel om 10 uur uitchecken en mocht je daarna niet meer op de computer, in de keuken of douchen. Maar toen we het wel deden volgden er geen sancties:p). In de middag hadden we een excursie naar Punta Ninfas, daar kon je het strand op en oog in oog staan met de zee olifanten. Komen we daar aan moeten we eerst 30 m afdalen over de rotsen! Dat hadden ze er niet bij gezegd, maar wel leuk en een uitdaging op slippers hihi. Maar het was heel gaaf om naast die enorme dieren te staan. We hadden ook veel geluk een zeeleeuw te spotten. Terwijl het seizoen dat ze aan land komen pas over een maand begint. Een vroege vogel dus!

Maandagavond en nacht hebben we onze eerste lange busrit gemaakt van 15 uur (net binnen ons limiet haha). Maar het viel alles mee! We hadden semi cama (halve bedden), wat volgens het hostelvrouwtje echt terrible was, maar de stoelen konden naar achter en we hadden beenruimte dus prima voor een nachtje. Redelijk fris en fruitig kwamen we dinsdag aan in San Carlos de Bariloche. We hadden, zonder dat we het wisten, een ontzettend leuk hostel geboekt! Heel gastvrij, gezellig, een gedekte lange tafel voor het ontbijt en een hippieman bij de receptie. De hippie man liet ons een leuk 'wandelingetje' op de kaart zien voor de middag. Een half uurtje zou het duren en we hadden een prachtig uitzicht. Dit 'wandelingetje' was een half uur de steile berg Cerro Campanario op, maar hij had gelijk het uitzicht was prachtig over alle meren en bergen, zelfs met sneeuw, hier in Bariloche.
Maar woensdag kwam onze echte sportieve dag! Dat moest ook wel want we hadden de avond ervoor een spontane actie om in plaats van naar de supermarkt te lopen, af te slaan bij de Mexicaan. Met een tochtje van 27 km konden we de burrito en pannenkoek te er wel weer af fietsen. Prima te doen in 3-4 uur zei de fietsverhuur. Dus wij dachten; wij hollanders doen dat even. Maar Circuito chico heeft bergen, steile bergen.. En wij deden ook nog even een ommetje naar Colonia Suiza van 6 km op een onverhard pad. Een leuk zwitsers dorpje trouwens. Dus 33 km verder, met moeie benen, maar heeeeel veel mooie uitzichten kwamen we weer voldaan terug bij de fietsverhuur.
Vandaag was een hele regenachtige dag... Dus tijd voor het maken van plannen. We gaan morgen namelijk de grens over naar Chili. Toen het een beetje droger was hebben nog een wandelingetjes gemaakt door de winkelstraat. Een kledingwinkel, een chocoladewinkel, schoenenwinkel, nog een chocoladewinkel... Bariloche is namelijk de chocolade hoofdstad van Argentinie. En aangezien je in elke winkel wat kon proeven, gingen wij als echte Nederlanders natuurlijk elke winkel af. Dat bracht ons op het idee om naar het chocolade museum te gaan. En natuurlijk lekker chocola te eten :) Het beste wat je kan doen op een regenachtige dag.

Morgen gaan we dus met de bus naar Chili. Het kan 6 tot 8 uur duren, afhankelijk hoe lang het duurt bij de douane! Ach 6 uurtjes maar... dat is inmiddels een klein reisje voor ons.

Hasta Chile! xx

Leuke weetjes Puerto Mardyn:
*Walvissen kunnen wel 16 m lang worden en 80000 kilo wegen!
*Babys drinken gemiddeld 100 L melk per dag.
*Een mannetjes pinguin heeft een bobbel op zn kop en een grotere snavel dan een vrouwtje.
*In het voorjaar verwisselen zee olifanten van huid. We hebben er veel gezien die aan het 'vervellen' waren en half bruin, half zwart zijn.
*Mannetjes zee olifanten kunnen we 4000 kg worden en hebben een dikke kromme neus, vrouwtjes worden maar 650 kg.
*Mannetjes kunnen 60 dagen niet eten en de helft van hun gewicht verliezen als ze 'op jacht zijn' naar vrouwtjes.

Leuke weetjes Bariloche:
*Alle steden en dorpen hebben dezelfde straatnamen; Belgrano, Juramento, San Martin... we zien ze overal weer.
*Het is net alsof je in Oostenrijk loopt. Bergen met sneeuw, houten huisjes, skihutjes en een fris windje.
*De kilometer paaltjes zijn hier heel leuk. Ze rekenen in kilometers tot het centrum. Ga je de berg op lopen de kilometers op... En even later weer af...
*Sommige auto's hebben een matehouder.
*Mac Donalds maakt reclame op straatnaam bordjes.
*De rode wijn voor omgerekend 1.95 euro is heerlijk.

• 15 November 2013 - 09:26

Iris:

Haha, hebben jullie zomaar een ui in het wild gezien? Wat bijzonder!

• 15 November 2013 - 13:03

Marga:

Mooi om te lezen, hoe jullie reizen, wat een prachtige omgeving! En lekker sportief, fietsen, wandelen.Ik las, dat Bariloche een chique ski-oord is, waar onze Koning Willem en zijn Maxima regelmatig vertoeven, niet gezien?;)

Chile!!