De grens over naar Chili! Chiloe & Puerto Varas - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu De grens over naar Chili! Chiloe & Puerto Varas - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu

De grens over naar Chili! Chiloe & Puerto Varas

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina & Ferdi

18 November 2013 | Chili, Puerto Varas

Hola hola!

Dit keer vanuit Chili! Vrijdagochtend vroeg zijn we met de bus de grens over gegaan, wat op zich al een hele excursie is. Eerst heb je een douane post in Argentinie.. iedereen de bus uit, stempel halen, de bus weer in. Dan rijd je 17 km verder door de bergen naar de douane post in Chili.. iedereen de bus uit en stempel 2 halen. Maar ook alle tassen moeten de bus uit, zodat een hondje even kan snuffelen of je geen appel mee neemt. Je mag namelijk geen groente, fruit, houten potloden, kaas en nog veel meer meenemen. Met een zwaard in je tas maak je meer kans dan met een appel;).

Eenmaal aangekomen in Chili zijn we doorgereisd naar Ancud op het eiland Chiloe. Daar hebben we ons eerste nachtje in Chili in een heel leuk hostel geslapen. Af en toe kwam je leuke bordjes tegen op de muur: 'turn off the light, our electricity is not powered by pikachu' en 'save water, take a shower with your partner'. We wilden een auto huren om rond te crossen op het eiland, maar bij het ophalen hoorden we dat je 25 moet zijn voor de verzekering:(. Heb je 5,5 jaar je rijbewijs... kun je nog geen auto huren. Dus dan maar met de kleine buurtbusjes.
We zijn naar drie leuke dorpjes geweest op verschillende eilandjes; Dalcahue, Achao en Castro. Chiloe is bekend om zn houten kerkjes. Elk dorp heeft er een, op dezelfde manier gebouwd, maar in aankleding heel verschillend. In Achao stond de oudste, helemaal gebouwd van donker hout, zelfs het interieur was van hout. En er stond een verkleedde pop, die Jezus voor moest stellen. In Castro stond een heel ander exemplaar, namelijk knalgeel en paars geschilderd. In Castro staan ook de palifatos, de huisjes op palen langs het water. Ook zie je overal een heleboel vissersbootjes, het zijn echte vissersdorpjes.

Na ons avontuur op Chiloe zijn we doorgereisd naar Puerto Varas. Terug naar het vasteland. We maakten een klein wandelingetje naar de rivier om daar van het uitzicht met twee vulkanen te genieten. Maar helaas, het was veel te bewolkt. Met een kompas konden we inschatten waar ze moesten zijn... die twee hobbeltjes daar. Komen we 's middags terug, de wolken zijn weg, en er zijn toch twee enorme vulkanen te zien! Dat we die over het hoofd konden zien....
De volgende dag zijn we iets dichter naar een van de vulkanen gereisd, namelijk naar Petrohue. In een heel druk minibusje, waar hier net zoveel mensen in gaan als in een dubbele connexxion bus in NL. We dachten, wij kunnen er nog net bij, maar toen kwamen er ook nog vier mannen aanlopen. In NL denkt iedereen dan, pak lekker de volgende! Hier wordt er nog iets meer gepropt totdat het past. Als sardientjes kwamen we aan bij Saltos de Petrohue, de waterval. Een lage waterval, maar zo ontzettend veel stromend water! Je zou denken dat het toch een keer op moet zijn! Er was ook nog een leuke wandelroute door het bos, met mooie plekjes langs kleine watervalletjes en groene meertjes. Als je door het bos loopt lijkt het net of je een snelweg hoort, maar het is de waterval!
Na de waterval wilden we met het busje door naar Petrohue, net als een Frans meisje dat stond te wachten. Na een half uur nog geen busje dus zij besloot te liften. Dat lukte aardig snel en wij konden ook nog mee:)! Onze eerste liftervaring hihi.. In Petrohue was een heel groot zwart zandstrand aan de voet van de vulkaan en een meer zo ontzettend blauw. Even een romantisch wandelingetje gemaakt. We kwamen ook nog een man tegen die naast mij in de bus zat met een hele berg koekjes, waarschijnlijk zelfgebakken. Hij had dus meer dan een uur gereisd om wat koekjes te verkopen, terwijl er bijna niemand was. Dus wij hebben maar even een goede daad gedaan en twee alfajores gekocht, kon ie in ieder geval een ticket naar huis kopen;)

Vanavond een klein ritje naar Pucon (6 uur vinden we al een klein ritje hihi). Als het goed is gaan we weer naar de warmere oorden!

Chau chau!

Leuke weetjes:
*De busreis naar Chili kan 6 tot 8 uur duren, afhankelijk hoe snel de grens overgaan gaat.
*Er was wifi op de pond naar Chiloe.
*In Ancud hadden we ons eerste onbijtje met kaas!!!
*We hebben iets gedaan wat volgens de lonely planet niet kan; Chiloe verkennen met het openbaar vervoer.
*Pesos chilenos omrekenen is onhandig.. delen door 700.
*Boodschappen doen in Chili is duur. Sommige dingen zijn duurder dan in NL.
*Zondag waren verkiezingen in Chili. Hier geldt ook, geen drank in de supermarkt te koop. Dus geen wijntje bij onze lekkere wraps:(.
*In Puerto Varas was geen bestek in de keuken. Je moest het elke keer vragen bij de receptie :s
*Chilenen houden van pittiger eten dan Argentijnen... Ze doen hun naam eer aan.

• 25 November 2013 - 09:15

Marga:

Hallo, nog een late reactie.
    Wat heerlijk om te lezen allemaal, ik krijg ook enorm zin om te reizen...
    Maar mochten jullie weer niet autorijden? In Amerika moest je toen 21 jaar zijn. (was je 19 toch? Ferdi) Over een aantal jaren kom je ergens waar je 30 moet zijn, haha.