'Hoe bespaar je geld?´ De beste tips.. - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu 'Hoe bespaar je geld?´ De beste tips.. - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu

'Hoe bespaar je geld?´ De beste tips..

Door: Ferdi

Blijf op de hoogte en volg Selina & Ferdi

22 November 2013 | Chili, Santiago de Chile

Vandaag zou ik graag het topic ´geld besparen op reis´ willen bespreken. In het bijzonder zal ik wat tips van de pro´s meegeven!

Ik heb tot nu toe tijdens mijn reis drie subcategorieen ontdekt in het besparen van geld: bewust, ongepland en zinloos geld besparen.
Bewust besparen hebben we eigenlijk elke dag wel gedaan. Hierbij maak je een weloverwogen bewuste keuze die resulteert in een zwaardere portemonnee dan oorspronkelijk gepland is na het doen van een aankoop. (volg je het nog?) Bijvoorbeeld, we hadden een boottrip van Bariloche naar Puerto Montt gepland die epsich zou zijn, maar waar wel een prijskaartje aanhing. We hebben besloten de meren op de fiets te verkennen en met een veel goedkopere bus te gaan. Resultaat: geld bespaard!
Daarnaast heb je ook niet gepland besparen, waar de keuze van het besparen door een andere partij dan jijzelf gemaakt wordt. Denk hierbij aan de bewuste ongeplande en de onbewuste ongeplande methodes. Bijvoorbeeld: van de eerste twee nachten in ons hostel, bracht het hostel slechts 1 nacht in rekening. Onbewust ongepland besparen! Een ander voorbeeld: we wilden een auto huren voor 1 dag, maar het bedrijf vroeg ons het onmogelijke om de auto 2 dagen te huren. Dit dwong ons tot het nemen van een goedkopere bus. Bewust ongepland besparen!
Tot slot het zinloos besparen. De term doet vermoeden dat je uiteindelijk geen profijt hebt van het bespaarde geld. Dit klopt.. ware het niet dat je er vaak een goede lachbui en een goed verhaal aan overhoudt. Vandaar is dit onze favoriet! Neem nou het voorbeeld van onze regenachtige ochtend in Bariloche. We wilden nog wat van de dag maken dus besloten we richting de gondel te gaan om een mooie berg op te gaan. Eenmaal aangekomen bij de ticket verkoop zagen we dat het wel 120 argentijnse pesos kostte per persoon. Dus hebben we dit niet gedaan en maar liefst 240 pesos bespaard! En daarom konden we chocolade kopen! Zinloos besparen, briljant!

Het beste voorbeeld van besparen is het paaseiLANd verhaal. Om met de deur in huis te vallen, we gaan niet naar paaseiland. Bummer... maar de vliegtuigmaatschappij wilde niet mee werken. LAN, de enige matschappij die vanuit Chili naar Isla de Pasque vliegt, kan ons geen ticket meer verstrekken. We hadden eerst met skyscanner gezocht en alle andere apps, programma´s, sites en informatieve bronnen, maar tickets waren pas beschikbaar vanaf maart. Dit leek ons een foutje want LAN vliegt dagelijks vanaf Santiago naar Paaseiland. Wie zou er toch allemaal naar dat kleine vlekje op de kaart willen? Er staam alleen een paar van die maffe beelden en een paar idioten in zo´n mankini achtig pakje te dansen! Dus wij met enige hoop naar het kantoor van LAN. Helaas wordt bij de balie precies hetzelfde verteld als de zoekmachine aangaf. Zelfs het mevrouwtje was wat verbaasd. Er zijn dus geen retourtickets tot ergens volgend jaar. Wel een enkeltje volgende week, maar dan kwamen we tot pasen dat eiland niet meer af;). Eigenlijk kwam het er op neer dat we een ultieme bespaar actie in de categorie ´bewust, ongepland´ hadden ondergaan en maar liefst 800-1100 euro hadden bespaard. Om aan te geven hoeveel 1000 euro in zuid amerika is....
Voor 1000 euro kun je:
* 4 maanden in een dormitorio slapen in Argentijnse hostels
* 500 flessen degelijke flessen rode wijn halen (en opdrinken)
* 2400 soipapillas (typisch chileens broodje met pittige dip) halen op de La Vega markt halen in Santiago
* 30 keer op en neer tussen Bariloche en Puerto Montt, dus 60 keer de douane gedag zeggen
* 15 keer de vulkaan beklimmen in Pucon, als je niet na de 5e keer van de berg gevallen bent door de gehaaste ´vamos´gids
* 55556 keer het stukje Tigre-Buenos Aires met de trein doen
* 333 keer het chocolade museum in Bariloche bezoeken
* 1400 kilo topkwaliteit aardbeien halen op de markt
* 3571 doosjes tic tac halen in een Argetijnse supermarkt.

Kortom.... een hoop!
¡Chau!

• 03 December 2013 - 21:56

Marga:

Jee, wat een financiele verhandeling, maar wel vermakelijk. Als jullie niet oppassen, houden jullie nog geld over...haha.
    Maar wat is het leuk om zo te reizen, dat alles niet van tevoren vastligt en dat je steeds weer moet bedenken en overleggen: hoe gaan we het nu weer doen. Nou veel plezier!!

• 04 December 2013 - 09:37

Iris:

Wil dat nou zeggen dat een doosje tictacs duurder is dan een treinritje?