Het grijze Santiago en kleurrijke Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu Het grijze Santiago en kleurrijke Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu

Het grijze Santiago en kleurrijke Valparaiso

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina & Ferdi

25 November 2013 | Chili, Valparaíso

¡Hola! ¿Que tal?

We zijn inmiddels in Santiago aangekomen, de hoofdstad van Chili. De eerste dag in deze grote stad hebben we een tour4tips gedaan. Een heel leuk concept. Je kan gratis mee met de tour en geeft achteraf een tip aan de gids wat je het waard vond. En gelukkig hadden wij een hele leuke gids! Ze vertelde veel over de stad, maar ook over de Chilenen. Zo blijkt dat ze heel bijgelovig zijn; als je een vork laat vallen tussen jou en je vriend(in) ga je binnenkort trouwen en als je jeuk hebt op je hand moet je wrijven met je hoogste bankbiljet, dan krijg je geld!
De tour bracht ons eerst naar Mercado Central, een enorme vismarkt met overal kraampjes en visrestaurants. Hier zijn we na de tour nog terug gegaan om lekker te lunchen met een visje! We hebben daar ook voor het eerst het typische Chileense drankje pisco sour geproefd. Inderdaad zuur en vrij sterk gemixt ook! Vervolgens zijn we naar de overkant van de rivier gelopen om ook de vleesmarkt en La Vega, de groente en fruit markt, te bezoeken. Op de vleesmarkt liggen de varkenskoppen tussen de filetlapjes en her een der een poot of een enorm koeienhart. Bij La Vega kijk je ook je ogen uit. De stapels tomaten zijn soms wel 1,5 meter hoog. En niet 1 kraam met tomaten, nee wel 100! En dat ook voor aardappels, avocados, appels, uien..... Kun je het je voorstellen? De chilenen zeggen ook wel: ´After God, there is La Vega´.
Vanaf de marktjes hebben we de metro naar de Cementario gepakt. Het is wel 86 ha groot en er liggen zo´n 2 miljoen mensen begraven. De begraafplaats bestaat uit verschillende gebieden. Er zijn een soort muren met wel 8 graven hoog, hier ligt dus niks onder de grond. Er zijn ook familigraven en mausoleums geordend per beroep. Er zijn ook graven waarvan de grond is opgekocht door een rijke familie. Eentje is helemaal ingestort door de aardbeving, maar ze mogen er niks aan doen omdat het privegebied is. Dus de stenen liggen nog her en der verspreid. Ook op de begraafplaats blijkt de bijgelovigheid; animitas (betekent kleine ziel). Animitas zijn volgens de chilenen zielen die tussen de mensen en god zitten, en dus kunnen communiceren met beiden. Veel mensen plakken tegeltjes op de graven van animitas. Vaak is het iemand die omgekomen is door een ongeluk of een misdrijf. Een voorbeeld is een meisje dat is ontvoerd, verkracht en vermoord. De mensen geloven dat zij kan communiceren met andere kinderen die vermist worden en vragen haar daarom om hulp. Ook een leerzame en interessante tour dus!

Op zaterdag hebben we een wandelingetje gemaakt door het centrum van de stad. In Santiago is alles vrij dicht bij elkaar, dus makkelijk te lopen. We zijn begonnen bij Paleis Moneda en vanaf daar naar Plaza Armas gelopen met een kerk, het oude postkantoor en een piano midden op het plein met ´play me, im yours!´. Vervolgens zijn we naar de kleine berg Cerro Santa Lucia gelopen, waar de stad omheen gebouwd is. We zijn naar boven gelopen, maar helaas is er erg veel smog en is het uitzicht niet zo ver. Vandaar het grijze Santiago! Eenmaal weer beneden zijn we de rivier Mapocho overgestoken naar Barrio Bellavista. Daar was een hele leuke patio met allemaal terrasjes. En wat bleek... ´s avonds was er een kaasproeverij met wijn en bier, gratis! Dus, als echte kaaskoppen, zijn we daar natuurlijk heen gegaan:) een goede besteding voor de zaterdagavond!

Aangezien Santiago niet zo heel groot is werd het tijd voor een uitstapje. We kozen voor Valparaiso. Om de weg er naar toe op te breken zijn we gestop bij een mooie wijngaard Viña Casa del Bosque, voor een wijnproeverij. Argentinie staat bekend om de wijnen, maar ook Chili heeft veel wijngaarden. Op de plek waar wij waren groeide vooral witte drijven, het is een wat kouder klimaat. Maar ook rode druiven worden veel gebouwd, in de warmere streken. Bij de Viña hebben we 2 witte en 2 rode wijntjes kunnen proeven, jammiee. De laatste rode wijn was heel bijzonder, met smaken van peper, kaneel en rokerig, ik proefte er bacon in haha.
We hebben in Valparaiso geslapen en zijn de volgende dag weer op pad gegaan met een tour4tips, de vorige was zo goed bevallen:). En opnieuw hadden we een hele leuke gids. Als eerst gingen we richting de haven, Valparaiso ligt namelijk aan de kust. Lang geleden tijden de goldrush was dit een hele belangrijke haven voor Zuid Amerika. Maar toen het Panama kanaal geopend is, werd deze haven steeds minder gebruikt en werd het een relatief arme stad. Veel is nog hetzelfde gebleven als toen. Dit is ook goed te zien aan de huisjes die allemaal tegen de berg opgebouwd zijn. Veel is gemaakt van golfplaten en geschilderd in allerlei kleuren, wat dan wel weer een heel mooi uitzicht geeft. We zijn een stuk de berg opgelopen en ook een stukje gegaan met funicular El Peral. Dit is een soort liftje die de stijle stukken wat makkelijker maakt;). We hebben door heel veel leuke straatjes gelopen, met supermooi uitzicht en onderweg bij een mannetje langs gegaan die zelf alfajores maakt. Opnieuw een geslaagde tour! ´s Middags nog even zelf een wandelingetje gemaakt. Eerst met de enige verticale lift Palanco omhoog om naar het graffiti wijkje te gaan. Hier was vorig jaar een graffiti festival, dus er waren ontzettend mooie kunstwerken.
Aan het eind van de middag een klein busje gepakt naar Viña del Mar voor een kleine strandwandeling en een terrasje. En vanaf daar weer terug naar Santiago!

De volgende stop is ook al gepland.... Mendoza:)! Weer terug naar Argentinie!

xxxx

Leuke weetjes:
* Chili betekent ´einde van de aarde´
* Santiago is ontdekt op Santiago-day
* Een aardbeving is hier pas een aardbeving als het 8.3 of meer op de schaal van Richter is
* De laatste aardbeving in 2010 duurde 3 minuten
* Gebouwen zijn berekend op aardbevingen en kunnen wel een meter naar elke kant uitzwenken
* Het ontwerp van Mercado central was omgeruild met die voor het warmere Montevideo. Daarom is het in de winter vrij koud op de markt!
* Op de markten zijn wel 900 familiebedrijfjes en 10000 werknemers.
* Er is zelfs een mausoleum voor clowns
* Paleis Moneda was de plek waar vroeger munten gedrukt werden, vandaar de naam Moneda (munt in Spaans)
* In 1500 stond het water in Valparaiso veel hoger. De grens is nog te zien met en rode lijn stoeptegels in de stad
* De straten waren vroeger voor de ezels (want die poepen), en de stoep voor de mensen
* Valparaiso had de eerste brandweer van Zuid Amerika, 10 jaar eerder dan Santiago. Inmiddels zijn er wel 16 in de stad...

• 03 December 2013 - 21:47

Marga:

Wat mooi om dit allemaal te lezen, beleven we het een beetje mee:) Maar wat een indrukken zeg. Al dat fruit en die vissen, dat moet ook allemaal nog opgegeten worden. Er is in ieder geval voldoende voedsel daar. Maar er zijn vast ook wel arme mensen, zien jullie ook veel bedelaars? Of valt dat nog wel mee: de familieverbanden zijn vaak heel sterk toch daar.
    Maar het is reuze interessant daar zo, lijken me goede keuzes van jullie, deze plekken te bezoeken. Nou, geode reis nog, weer in Argentina!! Liefsxxx