Culture vs. Nature in Mendoza en Valle Fertil - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu Culture vs. Nature in Mendoza en Valle Fertil - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu

Culture vs. Nature in Mendoza en Valle Fertil

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina & Ferdi

02 December 2013 | Argentinië, Mendoza

We zijn weer terug in Argentinie!

Vanaf Santiago zijn we met de bus door het Andes gebergte naar Mendoza gereden. Op de kaart maar een klein stukje, maar met de slingerende weggetjes door de bergen toch snel 7 uur. Maar het was een supermooie busrit! We zijn langs de natuurlijk gevormde Incabrug gekomen, de helemaal geel is van al het zwavel in de grond. En de bergen zijn op sommige plekken ontzettend groen-blauw, door het koper.

In Mendoza staat alles in het teken van wijn. Dat werd meteen duidelijk toen op de gevel van het hostel stond ´Hostel & Wine´. Er bleek ook elke dag een happy hour te zijn met onbeperkt gratis wijn haha!
Woensdag zijn we naar de wijngaarden gegaan, op de fiets! Fietsen gehuurd bij Mr. Hugo, de bekendste man van het hele dorp. We zijn begonnen bij de olijvenfarm, even een klein bodempje leggen;)! Lekkere broodjes met olijventapenade en olie en natuurlijk olijven. Ook maakte ze daar hun eigen likeuren, zelfs met bier en dulce de leche smaak. Daarna hebben we een moderne en een hele traditionele bodega bezocht, Trapiche en Familia de Tomaso. Bij Trapiche hebben we drie lekkere rode wijntjes geproefd. Daarna weer 20 minuutjes fietsen en op naar de volgende wijntjes. Dit keer wel 4:). De meest bijzondere was de dessertwijn, eerst zoet en honingachtig en na het doorslikken graan en biersmaak! En na al die wijn, die in een behoorlijk snel tempo wordt bijgeschonken, op de fiets terug naar Mr. Hugo. Even een gezellig kletspraatje gemaakt in het Spaans over hoe mooi het wel niet is overal.. En wat denk je, krijgen we een eigengemaakte witte wijn (in een Malbec fles) mee naar huis:)! Lekker voor bij de empanadas de we in het hostel gingen maken..
Omdat twee wijngaarden bezoeken in Mendoza natuurlijk niet genoeg is zijn we de volgende dag nog een keertje gegaan. Drie bodega´s dit keer Mevi, Viña del Cerno en Tempus Alba. Ik zal je niet vervelen met een opsomming van alle wijnen die we hebben geproefd. Samenvatting: ze waren lekker! En hoe ouder de rode wijn, hoe lekkerder wij ´m vinden.
Op de derde, en onze laatste, dag in Mendoza hebben we de stad een beetje verkend. Maar de wijn is hier beter dan de stad! We kwamen wel een leuk park tegen waar de middag onder een palmboom met een ijsje hebben doorgebracht. ´s Avonds zou het Americanto festival plaats vinden in het park. Daar moesten we heen! Heel erg leuk, een avond vol optredens van folklore muziek en mensen uit het publiek die mee gingen dansen:).

Hier in het Noorden van het land rijden wat minder bussen. En dat bleek vooral toen we naar wat kleinere dorpjes en meer afgelegen plekken wilden. We zijn van Mendoza naar San Juan gegaan om via daar naar Difunta Correa te gaan. De bus ging 2,5 uur later! Gelukkig was het lunchtijd;). Difunta Correa was een hele indrukwekkende plek. Er ging een trap omhoog met overal nummerborden, lintjes, en tegeltjes met bedankt Difunta Correa. Aan beide kanten van het pad stonden geknutselde kleine huisjes. Boven op de berg was een zwartgeblakerde steen door alle kaarsjes die gebrand zijn en het kaarsvet liep in een grote stroom de berg af. En het meest bizarre, boven aan de berg lagen wel duizende flessen water. Het verhaal hierachter gaat zo: Difunta Correa ging met haar baby door de woestijn op zoek naar haar zieke man die achter gelaten was toen hij in het leger zat. Maar door te weinig water overleed ze. Dagen later werd ze gevonden met haar baby nog drinkend aan haar borst. Hierdoor is er een bijgeloof ontstaat dan Difunta wondere kan verrichten! Alle nummerborden zijn een wens voor veiligheid op de weg, de huisjes voor een veilig onderkomen en de flessen water om haar eeuwige dorst te stillen. We hebben zelf ook nog maar een briefje neergelegd, voor een veilige reis:).

´s Avonds (na weer een tijdje wachten op de bus) zijn we doorgegaan naar Valle Fertil. We hadden een reservering gemaakt via mail en we werden opgewacht bij het busstation. Ook werd gevraagd of we nog mee wilden eten, heel gastvrij hostel dus!
Vanaf Valle Fertil kun je naar twee mooie natuurparken. Op zondag zijn we naar Valle de la Luna geweest. De naam zegt het al: maanvallei. En het leek ook echt op een maanlandschap! Overal grijze gevlekte bulten. We kwamen ook bij een veld met allemaal perfect ronde balletjes Concha de Bochas, helemaal natuurlijk gevormd. Op deze plek waren ook erg veel rood zandsteen bergen. We hebben er een gezien met een fossiel van een plant erin. En ook een die op een sfinx en een onderzeeer leek haha! Na deze bizarre landschappen weer terug naar het hostel, met zonsondergang boven de bergen :). In het hostel werd er voor ons gekookt, we moesten er even op wachten maar rond 12 uur hadden we dan eindelijk een heel lekker Argentijns kipstoofpotje in witte wijn. Gelukkig hadden we entertainment tijdens het wachten; een gekke Indiaan die ook duits srak omdat ie daar tangoleraar was geweest. Hij had een gitaar mee en kenden veel liedjes en daarnaast ook wat goocheltrucs die ik nog steeds niet snap!
Maandag zijn we naar het andere park geweest, Talampaya. In dit natuurpark waren heel veel rood zandsteen rotsen te zien. Op veel plekken wel 60m hoog en helemaal kaarsrecht naar beneden afgesleten. In een van de rotsen was een grote verticale sleuf. Als je HOLA riep hoorde je wel 4x de echo, en hard ook! Onderweg hebben we ook nog rotsen gezien met petrogliefen, tekeningen van mensen die daar heeeeel lang geleden hebben gewoond. Bij ons laatste stoppunt stond een grote rots die net op een kathedraal leek en een kameel. Het zijn net wolken, je kan er vanalles in zien. Vanaf het park met de bus naar La Rioja en dan in de nacht door naar Cordoba!

¡Hasta luego!

Leuke weetjes:
* Er is wel 10 kilo olijven nodig voor 1 liter olijfolie.
* Olijven kun je niet direct uit de boom eten, veel te bitter!
* De malbec druif is een Franse druif maar wordt daar alleen gebruikt om kleur aan een wijn te geven. Een Malbec wijn uit Frankrijk bestaat niet. In Argentinie is de smaak veel beter en Malbec de meest geproduceerde wijn.
* Wijn wordt gerijpt in tonnen van 150 jaar oud eikenhout. Ze kosten wel 500 euro en worden maximaal 4-5 keer gebruikt. Voor sommige speciale wijnen wordt altijd een nieuwe gebruikt!
* Nivea zonnebrandcreme factor 30 is maar 6.70 euro:D!
* Stroomstoring is hier in het Noorden heel normaal. In Valle Fertil en La Rioja al een meegemaakt hihi
* Overal en nergens staan openbare bbq´s
* In Talampaya reden we over de rivier, die nu droog ligt. Alleen in de zomer zijn er regenbuien, en is de weg dus onbegaanbaar voor een dag.
* Vroeger waren deze parken jungle en leefden dinosauriers er. Er zijn veel fossielen gevonden!

• 06 December 2013 - 00:16

Gerard:

Hoi hoi,

Ik hoor spannende verhalen van mijn wederhelft. Komt daar nog een foto van met veel lucht erop van? Niet dat de foto's van Talampaya niet boeiend zijn, geweldig mooi zelfs.
    Oja, bedankt voor de mooie kaart.

Spannende voortzetting van de reis gewenst. Gerard