Skydive en politiestakingen in Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu Skydive en politiestakingen in Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu

Skydive en politiestakingen in Cordoba

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina & Ferdi

05 December 2013 | Argentinië, Córdoba

De Sint zat te denken, wat hij ons zou schenken.
Iets hoog in de lucht, boven Cordoba dat gehucht.
Misschien uit een vliegtuig duiken, voor wat kriebels in die buiken.
Ja, skydiven vond Sint een goed idee, daar maakt hij Ferdi en Selina vast blij mee!

En zo gingen we vanmorgen, in Nederland Sinterklaasavond:), richting Alta Garcia. In een grote loods stond een vliegtuigje klaar. In het kort werd uitgelegd wat de bedoeling was en we werden meteen vastgesnoerd. Geen pak, gewoon in korte broek en t-shirt! En dan het vliegtuig in.. De 18 jarige stagiair (dachten wij, want hij was lekker aan het vegen en doen) bleek onze piloot te zijn haha! En hup daar gingen we, over het hobbelige weiland, de lucht in. Toen we op 10.000 foot (zo´n 3500 meter hoogte) waren ging het deurtje weer open. Wow, wat een lawaai en een fris windje kwam daar door zeg. Omdat ik bij de deur zat moest ik als eerst. Geen moment om te twijfelen want mijn tandemspringer, de man met de parachute, duwde me al richting de opening. Met een halve koprol gingen we het vliegtuig uit. Ferdi zei dat ik meteen als een klein stipje verdwenen was! Vanaf deze hoogte hadden we ongeveer 35 minuten een vrije val. En dan de parachute uit en zweven maar, met een prachtig uitzicht over de bergen en in de verte Cordoba. En ik mocht de parachute ook nog zelf besturen:)! In de verte zag ik Ferdi naar beneden gaan. En zo landden we beide weer veilig op de grond:D. Supergave ervaring!!

Maar dat is natuurlijk niet het enige wat we in Cordoba hebben meegemaakt, we zijn eergister namelijk al aangekomen. Onze eerste avond hier was al erg spannend. We gingen lekker uit eten, maar bij het afrekenen zei de serveerster dat we buiten heel voorzichtig moesten zijn en direct door naar huis moesten. De politie was namelijk aan het staken en allemaal winkels werden geplunderd. Misschien hebben jullie het wel langs zien komen op het NOS journaal. We moesten dus via de nooduitgang het restaurant verlaten want alle hekken waren al dicht. Met al het geld in mn bh snel richting ons hostel.... Maar er was niks te zien! Wij dachten, we zullen wel weer de nuchtere Hollanders zijn. Tot wel de beelden op tv zagen, het was toch wel heftig! Supermarkten geplunderd met winkel wagens vol! Bizar!
De volgende ochtend was er nog steeds geen politie op straat. Dus ook geen Argentijn te bekennen... Geen mensen op straat, geen auto´s, zelfs geen openbaar vervoer en alle winkels gesloten. Helaas ging onze stadstour dus ook niet door. Deze hebben we dus zelf gelopen, toch even lekker naar buiten. Als er niemand op straat is kan het ook niet gevaarlijk zijn..
´s Middags zijn we lekker ons privezwembad op het dak van het hostel ingedoken! En aan het eind van de dag leek er een startschot gegeven. Opeens de hele straat vol mensen! Blijkbaar hadden ze op tv gezegd dat het weer veilig was.

We hebben dus een bijzondere kant van Cordoba en Argentinie meegemaakt de afgelopen dagen! Gelukkig gaat het openbaar vervoer weer, want vannacht gaan we door naar Salta!

Chau!

Bijzondere weetjes:
* De plunderaars waren vooral mensen op motors. Volgens de hostel eigenaar waren dit werkloze mensen die een motor kochten en elke maand maar een heel klein gedeelte af betaalden. Altijd oppassen voor motors dus, was zijn advies.
* Hetzelfde geldt voor Adidas kleding. Dit was volgens hem vaak gestolen.
* Er zijn nergens postzegels te koop..... Zelfs niet op het postkantoor?!

• 12 December 2013 - 16:35

Ferdi:

minuten = seconden voor de oplettende lezer ;)

• 12 December 2013 - 19:28

Gerard:

Ik dacht ook al dat je seconden had gezegd. He Selina: je haar zal wel door de war zijn geweest? Zo zonder helm. Mooi die foto met het vliegtuig boven je. Zat Ferdi er toe nog in?

Groetjes aan dit stelletje durfals!

• 12 December 2013 - 23:59

Marga:

Ik had het al gehoord opSkype, maar wat een lef, kinders, skydiven, het is gewoon parachutespringen, wel duo, maar toch...
    Jullie maken wat mee. Wie verre reizen doet, kan goed verhalen, zegt het spreekwoord. Dat klopt wel in jullie geval.