Noroeste.. Provincies Salta & Jujuy - Reisverslag uit Humahuaca, Argentinië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu Noroeste.. Provincies Salta & Jujuy - Reisverslag uit Humahuaca, Argentinië van Selina & Ferdi - WaarBenJij.nu

Noroeste.. Provincies Salta & Jujuy

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina & Ferdi

10 December 2013 | Argentinië, Humahuaca

Vanuit het meest noordwestelijke stukje van Argentinie een nieuw reisverslag!

Na onze spannende ervaringen in Cordoba zijn we doorgereisd naar Salta, de hoofdstad van provincie Salta. Hier hebben we onze eerste museum bezocht hihi. We zijn naar het MAAM geweest, een archeologisch museum. Er werd veel tentoongesteld over de vondsten in de bergen bij Salta, waar veel inca´s woonden. Er is heel veel gevonden wat nog in perfecte staat is door de sneeuw en kou boven in de bergen. Er zijn veel materialen gevonden die gebruikt werden bij rituelen, felgekleurde poppetjes, kamelen geslepen uit schelp, maar ook voorwerpen als sandalen en wollen schoenen voor in de sneeuw. En dan van meer dan 1000 jaar voor Christus! Het hoogtepunt van de opgravingen waren drie lichamen van Inca kinderen. Gemummificeerd door de kou en daarom nog helemaal intact. Deze kinderen zijn geofferd tijdens een Incaritueel. Ze kregen een alcoholisch drankje en kwamen in diepe slaap, vervolgens werden ze levend begraven. Bij hun graf werden ook allemaal voorwerpen begraven voor hun volgende, betere, leven. Voor dit soort rituelen werden de knapste en slimste kinderen uit hoge families gekozen, het werd gezien als eer! Dat kunnen wij ons in de 21e eeuw toch niet meer voorstellen.... In het museum wordt telkens een van de lichamen tentoongesteld. Degene die wij konden zien was de enige met het gezicht goed zichtbaar. Heel apart dat het er nog zo echt uitziet, compleet met tanden en haren!
Verder hebben we nog niet veel gedaan in de omgeving van Salta. Na ons ommetje naar Bolivia komen we hier namelijk nog terug!

Vanaf Salta zijn we een stukje noordelijker gegaan naar de stad Jujuy, al was het meer een dorp. In het dorp zelf was niet al te veel te zien of te doen, maar we zaten (relatief) dichtbij het nevelwoud Calilegua. We hebben hier een leuke wandeling gemaakt met een gids. Je hoorde overal vogels om je heen, sommige klonken als krakende deuren haha. En overal vlinders, maar helaas ook muggen. Ik werd door mn spijkerbroek heen gestoken! Halverwege de tocht was een uitkijktoren met een super mooi uizicht. De boswachter op de toren vertelde dat de grote dieren overdag slapen en dieper in het woud zitten. Maar dat we verderop veel pootafdrukken konden vinden. En dat bleek toen we op de terugweg langs de Rio Negras liepen. Een rivier in het regenseizoen, nu een leuk beekje. Al was het op sommige plekken nog best een uitdaging om over te steken! Overal in de zachte modder zagen we dierpootjes, van een tapir, een ´kleine kat´, een soort wasbeertje... Een leuk tochtje dus!

Onze derde stop in het noorden was Humahuaca (uitgesproken als oema-oe-aca). Een goede stop om te acclimatiseren, het is namelijk op 3000m hoogte. Maar nog niet het hoogste punt van onze reis!
Humahuaca is een heel leuk klein schattig dorpje. Geen asfalt en kleine lemen huisjes. Ook ons hostel bestond uit lemen huisjes, wat ´s nachts best koud kon zijn op deze hoogte!
Het boodschappen doen in dit dorpje was al leuk. Groente en fruit kon je halen op een klein marktje op de patio, vlees weer bij een ander winkeltje en zelfs een drogist:). En in elk straatje zie je weer wat anders leuks!
In de middag hebben we een wandeling gemaakt naar Peña Blanca, dat vlak achter ons hostel lag. Een enorme witte rots tussen alle supermooie rode rotsen. We konden een heel stuk de berg op klimmen. Vanaf boven kon je het hele dorp zien dat aan alle kanten omringt wordt door bergen! En toen snel naar huis want er kwam een flinke zomerse regenbui aan...
Helaas is de regen niet opgehouden:(.. het regenseizoen gaat duidelijk beginnen hier! En daarom een dagje eerder op weg naar Bolivia..

Dus ons volgende reisverlag: de avonturen in Bolivia!

Hasta luego!

Leuke weetjes:
* Alle grote rivieren liggen nu droog. Soms is er een 20 m lange brug over een droog stuk grond. In jan-feb-maart is het regenseizoen en staan de rivieren veel hoger dan nu.
* De mensen zijn hier echt een volk en lijken erg op elkaar. Tot nu toe waren de Argentijnen een bij elkaar geraapt zooitje;).
* Sommige wegen zijn hier onbegaanbaar na een fikse regenbui.
* Bij hostel El Sol krijg je verse jus bij het ontbijt!

• 13 December 2013 - 10:55

Marga:

Wat interessant! Die Inca's beheersten een enorm gebied toen en ze waren ook erg bloeddorstig, las ik. Uiteindelijk hebben ze toch - bijna allemaal - het loodje gelegd tegen de ... griep en de spanjaarden.
    Van die historie zullen we in Peru ook wel veel zien.
    Dat nevelwoud!!! Lijkt me prachtig.
    Ben nu al benieuwd naar de rest van de foto's, daar mogen jullie wel een dag voor uittrekken;)

Hasta el ano, que viene! (leestekens lukt niet)